O co se jedná

Zdravý talíř je návod, jak zdravě jist a žít. Vychází z doporučení vědců Harvardu a Výboru pro odpovědné lékařství. Představuje cestu, jak si udržet zdravé tělo a ideální hmostnost. Je základem zdravotní prevence a podpory účinné léčby.

Výhody zdravého talíře

Pokud budete dodržovat uvedená doporučení, budete jíst zdravě, a to i bez počítání kalorií, drastických diet či hladovění. Konzumace kvalitních potravin a jídel z nich připravovaných v poměru, jaký je uveden ve zdravém talíři, tvoří pevný základ zdravé výživy. Přirozené potraviny neobsahují žádná umělá aditiva ani konzervanty. Dodávají tělu všechny důležité živiny.

Složení zdravého talíře

V následujících odstavcích si představíme všechny složky zdravého talíře. Dohromady představují harmonický celek, který se skládá nejen z potravin, ale i ze zásad zdravého životního stylu:

Zdravý talíř - Masáže Husova

Vytiskněte a dejte si ho na ledničku, ať je pořád na očích.

Zelenina
Zelenina by měla tvořit nejméně čtvrtinu příjmu potravin. Čím více rozmanité zeleniny upravené na různé způsoby sníte, tím lépe. Hranolky se
k zelenině nepočítají a brambory patří svým složením spíše k polysacharidům.

Ovoce
Ovoce tvoří druhou čtvrtinu talíře. Nejzdravější a nejvýživnější je jíst sezónní ovoce různých druhů a barev. Příjem ovoce je možné nahradit konzumací zeleniny.

Oleje a tuky
Oleje a tuky jsou nejhodnotnější v superzdravých potravinách jako ořechy, avokádo či ryby. Vhodné je i kvalitní máslo a za studena lisované rostlinné oleje. Nejezte margaríny a omezte i další průmyslově upravené tuky a oleje.

Tekutiny
Tekutiny jsou nejlepší v podobě čisté vody a neslazených čajů. Slazené nápoje a čaje raději zcela vynechte.

Polysacharidy
Polysacharidy jsou nejlepší v přirozené podobě. Například jáhly, ovesné vločky, žitné kváskové chleby či divoká rýže. Důležité je omezovat pojídání výrobků z nehodnotné bílé mouky.

Bílkoviny
Bílkoviny získáte nejlépe z ryb, luštěnin, ořechů, semínek, zakysaných mléčných výrobků, vajec či masa. Většině z nás prospívá vyšší podíl rostlinných zdrojů bílkovin. Vybírejte dle své chuti i stravovací filozofie.

Životní styl
Doporučuje se upřednostňovat přirozené potraviny před polotovary, lokální a bio potraviny před nekvalitní velkoprodukcí a dovozem. Kromě zdravé stravy si dopřávejte také venkovní pohyb, dostatek spánku, přátel a dobré nálady!

Napište nám o vašich zkušenostech se zdravým talířem! :-)

MENU
0

Your Cart